Return to Content
05.12.2014

Seigmen til folket

Dette bandet har ligget øverst på ønskelisten til Vervenfestivalen siden vi begynte å planlegge festivalen. Tenk å få Seigmen tilbake til Horten, og det i vannkanten på Møringa. Nå har drømmen gått i oppfyllelse.

Et av Norges største rockeband gjennom tidene klarte å selge ut Støperiet i Tønsberg tre netter på rad i november 2014, men de kommer ikke til å spille under åpen himmel i Tønsberg til sommeren. Da må du til Horten og Vervenfestivalen.

Vi klyper oss fremdeles i armen.

I April 2015 slipper Seigmen et nytt studioalbum, 20 år etter det store gjennombruddet med “Metropolis” og 18 år etter at deres siste studioutgivelse tok førsteplassen på VG-lista.

Seigmen var lydsporet til nittitallet for mange, og et av få norske rockband som slo igjennom i dette tiåret. Deres særegne og upolerte sound skilte dem markant fra det meste her hjemme, men traff tidsånden perfekt da grungerocken eksploderte, uten at de egentlig var en del av denne bølgen. Gitarvegger og dynamikk blandet med en solid dose popsensibilitet var som tatt ut av læreboka til Kurt Cobain, men den mørke, nordiske melankolien og viljen til å kle på seg en rolle på scenen pekte i en helt annen retning.

Det brede publikum fikk først los på Seigmen etter EP-en ”Hjernen er alene” i 1994. Gjennom 6 minutter og 36 sekunder eksponerte bandet den frustrasjonen og de mørke stemningene som ligger latent i Lars Lillo Stenbergs originalversjon. På tross av sin lengde ble den en radiohit, og har ved flere anledninger blitt omtalt som beste norske coverversjonen noen sinne. Samme år fulgte albumet ”total”, av mange regnet som Seigmens mesterverk. Det store gjennombruddet kom imidlertid året etter med albumet ”Metropolis” og singelen med samme navn. 20 uker på VG-lista, Spellemannpris og rundt 80.000 solgte album og singler løftet Seigmen til øverste nivå i norsk rock. I etterkant var det lite som indikerte at bandet kun hadde et album til å by på, ”Radiowaves” gikk rett inn på VG-listas førsteplass i 1997 og skulle bli deres svanesang før de gikk hver til sitt i 1999.

Det som kanskje definerte Seigmen enda sterkere enn deres særegne sound var evnen til å gjøre hver eneste konsert til en unik forestilling. Med sin bevisste effektbruk, unorske image og en nærmest teatralsk tilnærming til livesituasjonen, satte de en ny standard for livekonserter her hjemme. Vi gleder oss enormt til å se hva bandet får ut av den magiske plasseringen i vannkanten på Karljohansvern.